Facebook omzeilt de adblocker: iedereen ziet advertenties

facebook-1_010 augustus 2016 10:48

Facebook heeft een manier gevonden om de adblocker te omzeilen. Iedereen – en ook de adblocker-gebruiker – ziet nu advertenties op de website, maar mensen krijgen wel meer keuze over welke advertenties ze zien.

Adblockers zijn al tijden een doorn in het oog van uitgevers. De stukjes software blokkeren alle advertenties, waardoor uitgevers broodnodige inkomsten mislopen. Maar ondanks dat er ook een belangrijke legitieme reden is om een adblocker te gebruiken – het weren van malware die wordt verspreid via malafide advertenties – kiezen bedrijven er vaker voor om adblockers in zijn geheel te blokkeren.

Hoe worden advertenties geblokkeerd?
Websites zoals Wired en Forbes blokkeren adblocker-gebruikers en vragen hen om de website op een witte lijst te zetten. Facebook gooit het over een andere boeg: het bedrijf zorgt ervoor dat advertenties op de website niet meer worden gedetecteerd door adblockers. Dat lukt Facebook omdat het zelf de advertenties serveert, in plaats van gebruik te maken van reclame-aanbieders.

Reclame-aanbieders maken gebruik van enkele webadressen waarover de advertenties worden geserveerd. Een adblocker herkent deze webadressen en blokkeert ze, waardoor je geen advertenties ziet. Als een reclamepartij nieuwe webadressen in gebruik neemt, is het een kwestie van tijd voordat ze ook de adblock-lijst zijn toegevoegd en ook worden geblokkeerd.

Volgens Facebook is er wel een mogelijkheid dat de nieuwe maatregel te omzeilen is, maar dat zou volgens het sociale netwerk veel werk kosten. De adblocker zou dan niet naar het webadres moeten kijken, maar naar de inhoud van advertenties.

Meer keuze
“Dit is een ongelukkige zet”, zegt Ben Williams van Adblock Plus, de populairste adblocker met meer dan honderd miljoen gebruikers. Hij vindt dat mensen zelf de keuze moeten hebben om onderdelen van websites te blokkeren. “Maar er is geen reden om overdreven te reageren: kat-en-muisspellen in tech zijn er al zo lang spammers hebben geprobeerd om spamfilters te omzeilen.”

Om gebruikers tegemoet te komen, geeft Facebook hen wel meer keuze over welke advertenties ze te zien krijgen. Zo kunnen Facebook-gebruikers aangeven welke advertenties ze wel en niet leuk vinden, zodat ze meer persoonlijke advertenties zien. Dat levert Facebook ook meer geld op: bedrijven (zoals een pizzatent) betalen meer geld om advertenties aan een specifieke doelgroep (mensen die van pizza houden) te tonen.

Dubieus verdienmodel
Andrew Bosworth, advertentietopman bij Facebook, denkt dat de extra advertentieopties tot betere advertenties gaan leiden. In een blogpost benadrukt hij ook het dubieuze verdienmodel van Adblock Plus en verschillende andere adblockers, die geld vragen aan bedrijven waarvan ze reclame blokkeren in ruil om die advertenties toch te tonen. Onder andere Google en Microsoft betalen Adblock Plus forse bedragen om hun advertenties toch aan Adblock Plus-gebruikers te tonen.

“Facebook is één van de gratis diensten op het web, en advertenties zorgen ervoor dat mensen kunnen delen en dat de wereld meer open en verbonden is.”

Bron: RTL Z / Daniël Verlaan
URL: http://www.rtlnieuws.nl/technieuws/facebook-omzeilt-de-adblocker-iedereen-ziet-advertenties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.